Program


Matematika a zenében: Aranymetsző zeneszerzők / MATINÉKONCERTEK

Matematika a zenében: Aranymetsző zeneszerzők / MATINÉKONCERTEK

Műsor:
Bartók: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115, Sz. 110
Webern: Variációk zongorára, op. 27 - részletek
Steve Reich: Clapping Music

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2022. május 22. vasárnap, 11:00

Matematika a zenében: Aranymetsző zeneszerzők / MATINÉKONCERTEK

Az aranymetszés a minket körülvevő élő természetben és az emberiség által létrehozott művészetben mindenütt jelen van, bámulatos egyensúlyt hozva létre szimmetria és aszimmetria között. Püthagorasz és követői az aranymetszésben a létezés alaptörvényét vélték azonosítani: a csigák mészvázától az emberi test bizonyos részeiig számtalan helyen köszön vissza az arányosság. Az isteni szám azonban - ahogy a görögök nevezték - a zeneművészet későbbi történetének is egyik fontos szervezője lett.

Kezdjük egy gyors meghatározással: ha egy távolságot vagy mennyiséget úgy osztunk ketté, hogy az egész szakasz nagyobbikhoz mért aránya megegyezzen azzal az aránnyal, ami a nagyobbik és a kisebbik között fennáll, akkor aranymetszésről beszélünk. Emeljük a tétet: a Fibonacci-számsor egyszerű egész számok végtelenbe tartó összegző sorozata, melyek számviszonyai egyenes összefüggésben állnak az aranymetszés szabályaival. Az aranymetszés vagy a Fibonacci-számok a természetben, a növény- és állatvilágtól az emberi testig bezárólag a legváratlanabb helyeken bukkannak fel, de nem csak ott: a fogalmaknak a zene művészetéhez is közük van. Méghozzá nagyon is szorosan, gondoljunk csak arra, hogy számos zeneszerző művében találni váratlan zenei fordulatot az ütemszám aranymetszetében. A legtöbb helyen némi pontatlansággal fedezhető fel az aranymetszés, de például Bartók Béla egyes műveiben lenyűgöző ütempontossággal tűnik fel a jelenség - persze ebben nem minden zenetörténész ért egyet. Bartók mellett klasszikus és kortárs, 20-21. századi, zongorára és ütőhangszerekre komponált zenei példákból áll a program, melyet Szélpál Szilveszter moderál Fazekas Gergely zenetörténész aktív közreműködésével.

Az előadás előtt, 9.45-10.30 óráig Ráhangoló címmel ingyenes interaktív, játékos foglalkozást tartunk, amelyre az előadásra jeggyel rendelkező iskolai csoportokat, illetve iskolás korú egyéni jelentkezőket várunk. Előzetesen jelentkezni legkésőbb az előadást megelőző szerda éjfélig lehet a csip@mupa.hu címen, a résztvevők létszámának és életkorának megadásával. A foglalkozást, amely hatéves kortól ajánlott, minimum 6 főnek tartjuk meg.

Korosztály: 12-18 év

Közreműködők:
zongora - Balog József, Fejérvári Zoltán
ütőhangszerek - Joó Szabolcs
moderátor: Szélpál Szilveszter
szakértő: Fazekas Gergely

Rendező: Müpa

Ajánlatunk


Közjegyző az emeleten - a csavaros vígjáték Moravetz Levente remekül összehozta a korábbi televíziós szappanopera-szereplőket (Szőke Zoltán és Gyebnár Csekka – Barátok közt; valamint Madár Veronika és Suhajda Dániel – Jóban Rosszban) ebben a különleges vígjátékban.

A Müpa-beli koncerten balladák és tempósabb dalok, a legnagyobb slágerek közül huszonnégy szám csendül fel, ahogy eddig még soha: akusztikus, kamarazenei átiratban, két vokalista, zongora, hegedű, cselló és fuvola kíséretével.

Fischer Ádám több mint fél évszázada kezdődött karmesteri pályája sokféle szálon kapcsolódik hazájához: a Rádiózenekar, az Operaház, a Müpa, az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar mind munkássága fontos fejezetei.

Ajánló


Ha sírva akar nevetni, ezt az előadást ne hagyja ki!

Carl Orff CARMINA BURANA Szcenikus kantáta eredeti nyelveken, magyar, angol és eredeti nyelvű felirattal

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!