Program


Barokk koncert: Scarlatti, Hasse, Telemann, Pisendel, Händel
3

Barokk koncert: Scarlatti, Hasse, Telemann, Pisendel, Händel

Barokk kuriózumok, felfedezésre váró szerzők, nagy hősök, frappáns tételek, ária, versenymű és persze barokk gesztika – fél tucat zenei ritkaság szólal meg a BFZ karácsony előtti régizenei koncertjén.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2023. december 19. kedd, 19:45

Műsor:
FRANCESCO SCARLATTI – CHARLES AVISON: F-DÚR CONCERTO, S. 1187, NO. 3
JOHANN ADOLF HASSE: „SE MAI TURBO IL TUO RIPOSO” („HA MEGZAVARNÁM NYUGALMADAT”) – ÁRIA A CLEOFIDE CÍMŰ OPERÁBÓL
GEORG PHILIPP TELEMANNBIO: F-DÚR CONCERTO BLOCKFLÖTÉRE ÉS FAGOTTRA, TWV 52:F1
SZÜNET
JOHANN GEORG PISENDEL: G-MOLL HEGEDŰVERSENY, JUNP I.1
JOHANN ADOLF HASSE: G-MOLL SINFONIA, OP. 5, NO. 6
GEORG FRIEDRICH HÄNDELBIO: IL DELIRIO AMOROSO (SZERELMI ÖNKÍVÜLET) – KANTÁTA, HWV 99

Barokk kuriózumok, felfedezésre váró szerzők, nagy hősök, frappáns tételek, ária, versenymű és persze barokk gesztika – fél tucat zenei ritkaság szólal meg a BFZ karácsony előtti régizenei koncertjén. Az együttes és a hegedűverseny élén ezúttal a The Times által „a barokk hegedű felülmúlhatatlan brit dicsőségének” nevezett Rachel Podger áll, az opera- és kantátarészletek Rowan Pierce előadásában szólalnak meg. Az ifjú szoprán hangját a BBC Music Magazine kritikusa a tiszta, erős, rugalmas, szikrázó és meleg jelzőkkel illette. Az elmaradhatatlan látványért ezúttal is a barokk mozdulatok egyik legelismertebb szakértője, Sigrid T’Hooft felel. Műsoron a Scarlatti család elfelejtett tagja, az operaszerző Hasse, a termékeny Telemann, a hegedűvirtuóz Pisendel és a már életében világhírű Händel.

Az 1740-ben megjelent, Alessandro Scarlattinak tulajdonított hat concerto valójában Charles Avison hangszerelése. A darabok alapjául szolgáló szonátákból négyet Alessandro, kettőt – köztük az elhangzó F-dúrt – a feledés homályába merült öccse, Francesco komponált. A mű egy-két perces tételekben járja be az érzelmi skálát az ünnepélyességtől a gyászon át a játékosságig.

Az ötvenhat operát jegyző Hasse 1731-ben dolgozta fel Nagy Sándor és az indiai király, Porus csatározásának történetét. A nagyszabású háromfelvonásos opera címszereplője, Cleophis egy fiktív szerelmi szál hősnője, őt az ősbemutatón Hasse felesége alakította. Áriája („Ha megzavarnám nyugalmadat”) Porus, a féltékeny férj megnyugtatásáról szól.

Telemann nagyszerű blockflötejátékos volt, így a hangszerre írt művei különösen személyes hangvételűek. A fagottszólóval kiegészülő négytételes F-dúr concerto nagyon kifejező zene. A szerelmes nyitótétel után ragyogó gyors, drámai lassú és virtuóz zárótétel következik, mindvégig egyenrangú szólistákkal.

Vivaldi tanítványa és Telemann barátja volt, Hasse drezdai zenekarában játszott, és a kor meghatározó hegedűsévé nőtte ki magát. Johann Georg Pisendel közel harminc évig komponált Drezda számára, ma mégis alig ismerjük műveit. A g-moll hegedűverseny elegáns, de fájdalmas lassú nyitánnyal indul, amelyet futkározva játszó és kimért udvari táncot lejtő jelenetek, majd virtuózan díszített finálé követ.

Hasse hat zenekari műből álló sorozatának háromtételes záródarabja nem több kilenc percnél, mégis mennyi minden belefér! Lendületes és meglepően barátságos viharzene a nyitótételben, tökéletes sétálózene (andante sempre) a gazdagon díszített lassúban és izgalmas kontrasztok a perpetuum mobile jellegű, hatásos unisonóval záruló fináléban.

Mikor Rómában betiltották az operajátszást, Händel világi kantátákat írt. A Szerelmi önkívület című darab, ami kezdő szavai alapján „Da quel giorno fatale” („Ama végzetes naptól fogva”) néven is ismert, egy viszonzatlan szerelem Orfeusz-legendára utaló történetét beszéli el. Ezúttal a lány megy a szeretett férfi után az alvilágba, ám ott is elutasításra talál. Händel a gyönyörű énekszólam mellett kiemelkedő oboa-, hegedű-, cselló- és blockflöteszólókat komponált a darabba.

Ajánlatunk


A világon először a Madách Színház kapta meg a jogot, hogy non-replica változatban állítsa színpadra a Mamma Mia! musicalt. A bemutató 2014 augusztusában a Szegedi Szabadtéri Játékokon, szeptemberben pedig a Madách Színházban volt.

A Jazz Side Story első kiadása 2018-ban egymást követően kétszer megtöltötte a Fesztivál Színházat. Szőke Nikoletta, Gájer Bálint és zenésztársaik most emelték a tétet.

Ajánló


Koncertszerű operaelőadás három felvonásban, két szünettel, olasz nyelven

Boris Eifman / ifj. Johann Strauss A PYGMALION-HATÁS Balett két felvonásban

Fenyő Miklós – Tasnádi István: MADE IN HUNGÁRIA musical két részben

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!